Search

پاک کردن آدامس از روی لباس

پاک کردن آدامس از روی لباس

فهرست مطالب

یکی از خوراکی‌هایی که خاصیت چسبندگی به لباس را دارد و می‌تواند باعث بد جلوه دادن و یا چسبیدن لباس به بقیه وسایل هم بشود، آدامس است. این خوراکی پرطرفدار که مورد علاقه افراد در سنین مختلف بخصوص کودکان است، کافی است از دهان خارج و در جایی پرت شود تا به محض تماس با لباس به آن بچسبد. این اتفاق بدی است، ولی خوشبختانه  پاک کردن لکه آدامس از روی لباس می‌تواند با کمک روش‌های مختلف و ابزار معمولی نیز اتفاق بیفتد. در این مقاله سعی می‌کنیم به روش‌های متداولی که می‌توانید با وسایل موجود در منزل به پاک کردن آدامس از لباس بیانجامد اشاره کنیم.

پاک کردن آدامس از روی لباس با مایع لباس شویی

مایع‌های شوینده و لباسشویی یکی از ابزار مهم و کاربردی برای پاک کردن آدامس از روی لباس است. برای این کار باید ابتدا مقداری از مایع را روی قسمتی از لباس که آدامس به آن چسبیده بریزید. بعد با استفاده از مسواک روی آدامش کشیده و آن را از روی لباس پاک کنید. بعد از این مرحله می‌توانید با ابزاری مانند چاقو و یا حتی ناخن دست، ته مانده آدامس را بردارید و لباس را بشویید.

پاک كردن آدامس از روي پارچه با یخ

سرد کردن و منجمد کردن آدامس یکی از روش‌های مرسوم برای پاک کردن اثر آن از روی لباس است. روش پاک كردن آدامس با استفاده از یخ به این صورت است که یخ را روی آدامس قرار داده و آن را به درجه انجماد برسانید. می‌توانید از یک قالب یخ استفاده کرده و حدود نیم ساعتان را روی پارچه قرار دهید. در این صورت آدامس یخ زده و سفت می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را بردارید. البته این روش برای پاک کردن لکه قدیمی آدامس مؤثر نیست و برای لکه‌هایی با عمق کم مناسب است.

پاک كردن آدامس از روي پارچه با یخ

از بین بردن لک آدامس با کمک سرکه

سرکه یکی دیگر از مواد مؤثر برای پاک کردن اثر آدامس از روی لباس است. برای این کار مقداری سرکه را باید گرم و داغ کنید. می‌توانید از مایکروویو و یا بخار گرم روی کتری نیز استفاده کنید. یک مسواک یا برس را به سرکه آغشته کرده و روی آدامس بکشید. داغ بودن سرکه بسیار مؤثر است و عملکرد بهتری دارد. این روش را تا پاک شدن کامل اثر آدامس از روی لباس ادامه دهید. اگر سرکه سرد شد دوباره آن را داغ کنید تا تأثیر لازم را داشته باشد.

پاك كردن آدامس با استفاده از الکل

الکل یکی از ابزارهایی است که برای پاک کردن لک آدامس از روی لباس‌های نازک کاربردی است. برای این کار باید با کمک اسفنج و یا دستمالی که الکل دارد روی آدامس بکشید. چند دقیق صبر کنید تا الکل اثر کرده و سپس آدامس را با کمک جسمی که تیز نیست و آسیبی به پارچه نمی‌رساند، از روی لباس بردارید.

استفاده از روغن نارنج برای پاک کردن لک آدامس

روغن نارنج نیز مانند کره بادام‌زمینی خاصیت چربی دارد و می‌تواند اثر آدامس را به راحتی از بین ببرد. برای این کار مقداری روغن روی دستمال و یا اسفنج ریخته و روی محل بمالید. سپس با کمک چاقو و یا برس آدامس را به راحتی از روی محل بردارید. این روش برای لباس‌های چرم از جمله کاپشن چرم دخترانه روشی مفید و کاربردی است.

پاک كردن آدامس با استفاده از اتو

گرما دادن یکی دیگر از راه‌حل‌هایی است که برای پاک کردن اثر آدامس مفید است. برای این کار می‌توانید از اتوی داغ استفاده کنید. به این صورت که قسمتی از لباس که آدامس دارد را روی مقوا قرار داده و قسمت مورد نظر را اتو کنید. اتو نباید مستقیماً روی لکه قرار گیرد. آن‌قدر به کشیدن اتو ادامه دهید تا همه آدامس از روی لباس برداشته شود. در نهایت هم لباس را شسته و استفاده کنید.  

پاك كردن آدامس با استفاده از اتو

 طرز پاک کردن آدامس با منجمد کردن

همان‌قدر که گرم کردن می‌تواند باعث جدا شدن لک آدامس از روی لباس شود، منجمد کردن نیز مؤثر است. برای این کار لباس را تا کرده و در داخل کیسه فریزر قرار دهید. ولی باید مراقب باشید که آدامس به کیسه هم نچسبد. سپس در کیسه را بسته و در داخل فریزر قرار دهید . با این کار آدامس منجمد شده و حالت چسبندگی خود را از دست می‌دهد. بهتر است چند ساعت در داخل فریزر قرار داده شود تا کاملاً از روی لباس کنده شود. البته روی کیسه چیزی قرار ندهید که فضای کافی وجود داشته باشد. در نهایت نیز پلاستیک را خارج کرده و آدامس را به سرعت از روی آن بردارید. مراقب باشید تا به لباس آسیبی وارد نشود. این کار باید با سرعت انجام شود تا از گرم شدن مجدد آدامس جلوگیری کرده و جدا کردن آن را راحت کند. اگر باز هم نیاز باشد می‌توانید این کار را تکرار کنید. این روش برای پاک كردن آدامس از روي چرم نیز مؤثر است.

 اسپری روان کننده روشی مؤثر

برای جدا کردن آدامس از روی لباس می‌توانید از اسپری روان کننده کمک بگیرید. برای این کار مقداری اسپری را روی محل بریزید و با استفاده از دستمال و یا مسواک، آدامس را بردارید. لازم است لباس را شسته و لکه آدامس را به خوبی از روی آن پاک کنید.

 تمیز کردن لکه آدامس با جوشاندن

قرار دادن لباس آغشته به آدامس در داخل آب جوش یکی دیگر از ترفندهای پاک کردن آدامس از روی لباس است. برای این کار باید قسمتی از لباس را که آدامس چسبیده در داخل آب جوش قرار داده شود. در این حین می‌توانید با کمک یک ابزار تیز مانند چاقو، اثر آدامس را پاک کنید. در نهایت که لکه از بین رفت لباس را درآورده و بشویید. این کار را می‌توانید تا پاک شدن کامل لک آدامس ادامه دهید.

تمیز کردن لکه آدامس با کمک پاک‌کننده‌ها

استفاده از پاک‌کننده‌ها یکی دیگر از روش‌هایی است که برای پاک کردن لک آدامس مؤثر است. برای این کار پاک‌کننده را روی قسمتی از لباس آغشته به آدامس قرار داده و حدود یک دقیقه زمان بدهید تا پاک‌کننده اثر کند. سپس با استفاده از یک برس و یا مسواک آدامس را به راحتی از سطح لباس جدا کنید. برای اینکه اثر پاک‌کننده نیز از بین برود می‌توانید مقداری مایع شوینده روی قسمت مورد نظر ریخته و لباس را بشویید.

تمیز کردن لکه آدامس با کمک پاک‌کننده‌ها

کره بادام‌زمینی برای پاک کردن لکه

برای پاک کردن اثر آدامس از روی لوازم چرمی از جمله کیف چرم زنانه، استفاده از کره بادام‌زمینی مؤثر است برای این کار کاملاً سطح مورد نظر را با کره پوشانده و سپس با یک چاقوی کند، آدامس را از روی سطح جدا کنید. برای از بین بردم اثر چربی کره بادام‌زمینی می‌توانید از مقداری مایع شوینده و یا لکه بر استفاده کرده و اثر آن را نیز از بین ببرید.

پاک کردن اثر آدامس با کمک لکه بر

همه لکه‌برهای این خاصیت را ندارند، بلکه باید از لکه‌برهای مخصوص و قوی استفاده کنید. برای این کار لکه‌بر را روی قسمتی از لباس امتحان کنید تا مشخص شود که رنگ لباس را از بین نمی‌برد. سپس لکه‌بر را روی آدامس قرار داده و با چاقوی کند، آدامس را جدا کنید. در نهایت با استفاده از دستمال بقیه آدامس را برداشته و لباس را در محیط باز قرار دهید تا لکه‌بر بخار شده و از روی لباس پاک شود.

چسب نواری یکی از روش‌های ساده

چسب نواری همیشه در دسترس است. برای پاک کردن لک آدامس می‌توانید تکه‌ای چسب روی آدامس گذاشته و فشار دهید تا کاملاً روی آدامس را بپوشاند. ولی باید مراقب باشید تا فقط چسب به آدامس بچسبد و روی لباس را نگیرد. چند بار چسب نواری را زده و بردارید تا اثر آدامس کاملاً پاک شود. برای از بین لکه از روی چرم این روش مؤثر بوده و بعد از جدا کردن آدامس می‌توانید با شستشوی چرم طبیعی اثر چسب را نیز از بین ببرید.

چسب نواری یکی از روش‌های ساده

اسپری مو برای پاک کردن لکه آدامس

اسپری مو می‌تواند به راحتی لک آدامس را از روی لباس پاک کند. برای این کار مقداری اسپری را روی آدامس ریخته و بعد از اینکه آدامس کاملاً سفت شد، آن را به سرعت از روی لباس جدا کنید. ممکن است مجبور شوید این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملاً اثر آدامس از بین برود.

بنزین مایعی برای پاک کردن آدامس

بنزین و یا مایع فندک نیز می‌تواند برای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس مؤثر باشد. البته این روش را باید با احتیاط کامل انجام دهید و مقدار آن نیز کم باشد. بنزین را روی لکه ریخته و با چاقوی کند یا مسواک، آدامس را از روی لباس بردارید. برای از بین بردن بوی بنزین بهتر است لباس را با شوینده‌های مخصوص شسته و اجازه دهید تا بو و رنگ بنزین از روی لباس پاک شود.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های پاک کردن آدامس از لباس پرداختیم و از روش‌هایی مانند منجمد کردن، استفاده از اتو، استفاده از لکه‌بر اشاره نمودیم. در صورت تمایل به خرید انواع محصولات چرم دعوت می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی چرم سورنا مراجعه نمایید.

اشتراک‌گذاری مطلب

مطالب مرتبط

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.