Search

آشنایی با انواع زیره کفش و کاربرد آن

زیره کفش

فهرست مطالب

کفش ها از قسمت های مختلفی ساخته شده اند. یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده کفش، زیره کفش می باشد که در بیرونی ترین قسمت کفش قرار دارد و همواره با سطح زمین تماس پیدا می کند. این قسمت از کفش می تواند نقش مهمی در محافظت از پاها و جلوگیری از خستگی زود هنگام داشته باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات تولیدی چرم سورنا به توضیحاتی در مورد زیره کفش می پردازیم.

 اگر زیره کفش از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد علاوه بر اینکه عمر مفید کفش کاهش می یابد، ممکن است موجب آسیب رسیدن به پاها گردد. چرا که بسیاری از افراد مجبور به پوشیدن کفش در ساعات طولانی از شبانه روز هستند.

با این توصیف می توان گفت: یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان کیفیت کفش، کیفیت کف آن است. از این رو برای اینکه بتوانید کفش مناسبی تهیه کنید لازم است اطلاعاتی چند درباره انواع زیره کفش داشته باشید. کفش ها انواع مختلفی دارند، کفش های صنعتی، مجلسی، اسپورت، کفش چرم، مردانه و… از جمله ده ها نوع کفش موجود در بازار هستند. به همین دلیل زیره های کفش نیز از تنوع بالایی برخوردار است و در سبک ها و اشکال گوناگون، مناسب سنین، فصول و فعالیت های متفاوت طراحی می شوند.

مشاهده محصولات کفش چرم زنانه

زیره کفش چیست

انواع زیره کفش

همانطور که گفتیم تنوع کفش ها ایجاب می کند که زیره های مختلفی تولید شوند. برخی از این انواع عبارتند از:

  • زیره کفش PU
  • زیره کفش TPU
  • زیره کفش EVA
  • زیره کفش PVC
  • زیره کفش لاستیکی
  • زیره کفش ترمو
  • زیره کفش چرم
  • زیره کفش PU

     اصطلاح پی یو، مخفف عبارت پلی اورتان است که جزو پلیمرهای بسیار مقاوم می باشد و از جمله بهترین انواع به شمار می رود. از خصوصیات بارز آن می توان به وزن کم و مقاومت بالای آن اشاره کرد. میزان درصد سایش و شکستگی در آن بسیار اندک است، همچنین بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر لغزش نیز مقاومند.

مزایا و معایب زیره کفش PU

از جمله مزایای زیره pu به سبکی و دوام بالای آن می‌توان اشاره داشت. این زیره یکی از بهترین انواع زیره کفش است که در ایران یافت می‌شود. انعطاف‌پذیری بالا از شکستن زیره پیشگیری می‌کند و از طرفی سایش زیادی در طولانی مدت نخواهد داشت. از جمله معایب این محصول امکان فرورفتن اشیا تیز در آن است که در دیگر انواع زیره نیز دیده می‌شود. اما این زیره از هر لحاظ بهترین نوع بوده و کفش‌هایی که به کمک این زیره ساخته شده‌اند قیمت بالاتری دارند؛ چرا که طول عمر بیشتری نیز خواهند داشت. از معایب آن می‌توان به از دست دادن رنگ آن به مرور و داشتن حباب‌های ریز در سطح آن اشاره کرد.

  • زیره کفش TPU

     تی پی یو همان پلی اورتان ترموپلاستیک است که خواص شگفت انگیزی دارد. از جمله اینکه، شفاف و بی رنگ است و قابلیت رنگ پذیری دارد، به همین دلیل از تنوع رنگ بالایی برخوردارند.

معایب و مزایای زیره کفش TPU

TPU نوع  دیگری از زیره کفش است که همانند زیره pu مقاومت و انعطاف بالایی دارد. این زیره نیز  خاصیت ارتجاعی خوبی داشته و در طولانی مدت دچار سایش نمی‌شود. این زیره از ماده‌ای به نام ترموپلاستیک ساخته شده است و در برابر روغن و سایش مقاومت بالایی نشان می‌دهد. از معایب این محصول باید به وزن بالای آن اشاره داشت که در مقابل نشکن بودن آن می‌توان نادیده گرفته شود. شفافیت و ساییدگی کم از جمله ویژگی‌های ممتاز این محصول است.

  • زیره کفش EVA

     ای وی آ، مخفف اتیل وینیل استات است که یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در ساخت زیره های کفش محسوب می شود. زیره هایی که از این ماده ساخته شده اند از بیشترین انعطاف و کمترین وزن برخوردارند. به همین دلیل در اکثر کفش های ورزشی و راحتی از این ماده استفاده شده است. معمولا EVA را با تی پی یو یا لاستیک ترکیب می کنند. دلیل این امر نرم بودن فوق العاده زیاد این ماده است که می تواند موجب تغییر شکل و لیز بودن آن شود.

    انواع زیره کفش

مزایا و معایب زیره کفش EVA

از این زیره بیشتر در ساخت کفش‌های اسکیت، کفش پیاده‌روی و کفش‌های مخصوص دویدن استفاده می‌شود و در بین بهترین زیره‌‌ها بعد از PU و TPU بهترین نوع زیره به شمار می‌آید. این نوع زیره نیز درست مانند دو مدل دیگر مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و انعطاف خوبی دارد اما به دلیل کم بودن کارخانه‌های تولیدی، استفاده از آن در ایران بسیار محدود است. یکی دیگر از معایب این محصول حالت لغزنده آن است که نمی‌توان آن را در محیط مرطوب استفاده نمود. اما در سطح این محصول هیچ گونه رگه یا حبابی دیده نمی‌شود. حفظ رنگ بالایی دارد و می‌توان گفت طول عمر آن بیشتر از دیگر انواع است چرا که نرم بوده و به ندرت می‌شکند. همین امر قیمت تمام شده این زیره را افزایش می‌دهد.

  • زیره کفش PVC

     زیره های جنس پی وی سی به زیره پلاستیکی هم معروفند و ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند.

معایب و مزایای زیره کفش PVC

زیره PVC نیز یکی از بهترین انواع زیره کفش به شمار می‌رود اما در مقایسه با PU ماندگاری کمتری دارد. این محصول که یکی از مقاوم‌ترین انواع پلیمر پلاستیک است، مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و ماندگاری رنگ بالایی دارد، اما نمی‌توان آن را با PU مقایسه کرد. انعطاف‌پذیری این محصول نیز در مقایسه با PU کمتر است اما نمی‌توان آن را در رده زیره‌های بد دسته‌بندی کرد. قیمت مناسب و مقاومت استاندارد این محصول آن را به یکی پراستفاده‌ترین انواع زیره در ایران تبدیل نموده است. از دیگر معایب این محصول وزن بالای آن است و رگه رگه بودن آن است. این محصول نسبت به دیگر انواع زیره شکننده‌تر است اما اصطکاک متوسطی دارد.

  • زیره کفش لاستیکی

    این زیره‌ها وزن بالاتری دارند، اما از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار اند و از آن ها در کفش های راحتی استفاده نمی شود. اما یکی از گزینه های مناسب جهت استفاده در کفش کوهنوردی و سربازی می باشند. کفش های این چنینی ممکن است در هنگام راه رفتن در سطوح صاف، تولید صدا کنند.

مزایا و معایب زیره کفش لاستیکی

در مقایسه با دیگر انواع زیره می‌توان گفت که بادوام‌ترین نوع همین مدل لاستیکی است؛ اما در مقایسه با دیگر انواع زیره بیشترین وزن را به خود اختصاص می‌دهد. این مدل رنگ‌بندی نسبتاً کمی دارد و اصطکاک پایینی دارد. همچنین این محصول قیمت بالایی نیز دارد.

  • زیره کفش ترمو

    این نوع، عایق حرارت است و مناسب استفاده در فصول گرم و سرد می باشد، از طرفی مقاومت بسیار زیادی در برابر لغزش، سایش و شکستن دارد.

  • زیره کفش چرم

    این زیره‌ها علاوه بر اینکه مقاومت بسیار بالایی دارد ظاهر زیبایی به کفش می بخشد. از این رو این نوع بیشتر برای کفش چرمی های شیک و مجلسی به کار می رود.

بهترین زیره کفش کدام است؟

به طور قطع نمی توان گفت کدام یک از انواع گفته شده، بهترین است. هر کدام از آن ها می توانند در شرایط گوناگون، بهترین باشند. چون نوع کفش و نوع فعالیتی که انجام می شود، در این خصوص تعیین کننده خواهد بود.

بهترین زیره کفش

برای مثال نوعی که برای کفش های مجلسی فوق العاده هستند، برای کفش کار کاملا نامناسب هستند. اما به طور کلی می توانیم بگوییم بهترین زیره کفش شامل خصوصیات زیر است.

  • زیبایی ظاهری یکی از ویژگی هایی است که در نگاه اول، مشتری را جذب می کند. بنابراین شکل آن باید کاملا متناسب با طرح و مدل کفش انتخاب شود.
  • مقاومت بالایی در برابر سایش و شکستن داشته باشد. به عبارت دیگر، باید از بهترین مواد اولیه در تولید آن استفاده شود.
  • عایق خوبی برای حرارت باشد.
  • از ساختار فیزیکی اصولی و استاندارد برخوردار باشد. این امر موجب راحتی کفش و حفظ سلامت پاها می شود.
  • از ضریب اصطکاک قابل قبولی برخوردار باشد. به عبارت دیگر لیز نبوده و در برابر لغزندگی مقاوم باشد.
  • با توجه شرایط مورد استفاده از مقاومت لازم برخوردار باشد. برای مثال، نوعی که برای کفش های صنعتی در نظر گرفته می شود باید در مقابل مواد شیمیایی خاصی از خود مقاومت نشان داده و مانع نفوذ آن مواد شوند.
  • مقرون به صرفه باشد. مقرون به صرفه بودن، صرفا به معنای ارزان قیمت بودن نیست. بلکه منظور از آن، تناسب قیمت و طول عمر کفش آن است.
اشتراک‌گذاری مطلب

مطالب مرتبط

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.