Search

4 روش برای پاک کردن لکه از روی چرم

فهرست مطالب

لکه ها در اثر عوامل زیادی به وجود می آیند. هیچ کسی از دیدن انواع لکه ها بر روی لوازم خود حس خوبی پیدا نمی کند. حال تصور کنید این لکه بر روی محصولات چرمی از جمله کیف و کفش زنانه چرم و لباس یا مبل چرمی گران قیمت شما ایجاد شود. مطمئنا این امر موجب ناراحتی و نگرانی شما خواهد شد. اما نگران نباشید. ما در این مطلب از سری مقالات چرم سورنا، سعی کرده ایم روش های از بین بردن لکه های مختلف از روی چرم را برای شما معرفی کنیم.

روش پاک کردن لکه از روی چرم

شناخت نوع چرم و شناخت لکه ایجاد شده

چرم ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها چرم طبیعی و برخی دیگر چرم مصنوعی هستند. چرم های طبیعی و مصنوعی تفاوت های زیادی با هم دارند. بنابراین ماده پاک کننده لکه از روی چرم طبیعی با نوع مصنوعی آن متفاوت است. برای مثال ممکن است ماده ای که چرم طبیعی را تمیز می کند چرم مصنوعی را تخریب نماید. یا بالعکس آنچه که موجب پاک شدن لکه از روی چرم مصنوعی می شود به چرم طبیعی آسیب وارد کند.

شناخت نوع چرم و لکه ایجاد شده

 پس اولین توصیه به شما این است که ابتدا مطمئن شوید چرم شما طبیعی است یا مصنوعی و سپس اقدام به پاکسازی آن کنید. شایان ذکر است که چرم طبیعی حساس تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد به همین دلیل از مواد محدودتری می توان جهت پاک کردن لکه از روی آن استفاده کرد. پاکسازی و تمیز کردن چرم مصنوعی آسان تر است.

 قدم دوم شناخت لکه مورد نظر است. باید بدانید که لکه در اثر برخورد چه ماده ای بر روی چرم حاصل شده است. لکه حاصل از انواع غذاها یا نوشیدنی ها، لکه جوهر، لکه انواع رنگ ها و… از جمله لکه هایی هستند که احتمال ایجاد آنها بیشتر است. مسلما هر کدام از این لکه ها با استفاده از مواد به خصوصی از بین می روند. برای مثال ماده ای که لکه آبمیوه را از بین می برد شاید هیچ تأثیری بر لکه حاصل از غذای چرب نداشته باشد.

شناخت نوع چرم و شناخت نوع لکه ایجاد شده

بنابراین با تشخیص نوع لکه به سراغ بهترین مواد پاک کننده بروید. نکته دیگر درباره لکه ها این است که هر چه سریع تر اقدام به پاک کردن آنها کنید موفق تر خواهید بود و با سرعت بیشتری می توانید آنها را برطرف کنید. چون با گذشت زمان لکه به داخل بافت چرم نفوذ می کند و ماندگارتر می شود.

چند روش کاربردی جهت از بین بردن انواع لکه ها

محصولات چرمی از جمله کیف چرم زنانه و… نیاز به مراقبت دارند و استفاده از آنها قواعد خاص خود را دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد با وجود اینکه عاشق زیبایی و ظرافت این محصولات هستند، از خرید آنها امتناع می کنند. چنانچه از چرم به خوبی مراقبت کنید می توانید چندین سال بدون هیچ گونه تغییر ظاهری، از آن استفاده کنید.

 اما مشکل اینجاست که هر چقدر هم از لوازم چرمی خود مراقبت کنید نمی توانید از شر لکه های ناخواسته در امان بمانید. یکی از آسان ترین روش های از بین بردن انواع لکه ها از روی چرم، استفاده از اسپری، محلول یا فوم های مخصوص چرم هستند.

 برای این کار کافیست دستورالعمل نوشته شده بر روی ماده پاک کننده را به دقت مطالعه کرده و انجام دهید. اما اگر دسترسی به این مواد ندارید یا به هر دلیلی استفاده از روش های خانگی را ترجیح می دهید، در ادامه نحوه پاک کردن چند مورد از لکه ها را برای شما توضیح می دهیم.

1. از بین بردن لکه چربی از روی چرم

لکه چرب حاصل از غذا یا لوازم آرایشی و انواع روغن ها بیشترین لکه هایی هستند که لوازم چرمی شما را تهدید می کنند. روش های مختلفی برای از بین بردن لکه چربی از روی چرم وجود دارد. اگر لکه چربی تازه است و بلافاصله در صدد تمیز کردن آن برآمده اید می توانید از پودرهای جاذب چربی مانند پودر بچه، پودر صابون خیاطی، آرد یا نشاسته ذرت و… استفاده کنید.

اما اگر با یک لکه چربی قدیمی مواجه شده اید بهترین کار این است که از خمیر آب مقطر و جوش شیرین استفاده کنید. این خمیر را بر روی لکه بمالید، با دست کمی دوران دهید و بعد از مدت کوتاهی با استفاده از پارچه خشکی، خمیر را از روی چرم پاک کنید.

2. پاک کردن لکه جوهر

اگر کیف چرمی یا لباس یا مبل چرمی شما آغشته به لکه جوهر خودکار شد، بلافاصله باید آن را پاک کنید؛ چرا که چرم قابلیت تنفس کردن دارد. پس اگر دیر اقدام کنید لکه خودکار بلافاصله به بافت داخلی چرم نفوذ خواهد کرد. برای پاکسازی لکه خودکار از روی لوازم چرمی خود می توانید از محلول سرکه و شامپو بچه در آب استفاده کنید. بدین ترتیب که پارچه سفید و تمیزی را به این محلول آغشته کرده و لکه را پاک می کنید. به جای پارچه می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید.

مراقبت از چرم

3. پاک کردن لاک از روی چرم

اگر کودک بازیگوش شما قطراتی از لاک خود را بر روی لوازم چرمی تان ریخته است هر چه سریع تر آن لکه را پاک کنید. برای این کار می توانید از دستمال مرطوب یا یک دستمال آغشته به استون و یا حتی خمیردندان استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید هر کدام از موارد ذکر شده بخصوص استون به چرم شما آسیب نمی زنند ابتدا مقدار بسیار کمی از آن را بر روی نقطه کوچکی از چرم امتحان کنید. اگر مشکلی مانند تغییر رنگ و… برای چرم پیش نیامد سراغ پاکسازی لکه بروید.

انواع لکه چرم

4.  از بین بردن لکه الکل بر روی چرم

برای از بین بردن بسیاری از لکه ها یا ضدعفونی کردن سطوح مختلف از الکل استفاده می کنند. اما باید بگوییم الکل می تواند به لوازم چرمی شما آسیب وارد کند و لک های ماندگار بر روی آن ایجاد نماید. بنابراین به هیچ وجه برای لکه بری یا ضدعفونی کردن وسایل چرمی خود از الکل استفاده نکنید. چنانچه با لکه الکل بر روی چرم مواجه کنید ابتدا آن را با محلول لکه بر مخصوص چرم پاک کنید و سپس از واکس مخصوص چرم استفاده نمایید. در کنار روش های ذکر شده، راهکارهای مراقبت از چرم نیز به شما کمک می کنند تا مدت های طولانی بتوانید از زیبایی محصولات چرمی خود لذت ببرید.

پاک کردن لکه ها

اشتراک‌گذاری مطلب

مطالب مرتبط

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.