Search

علت صدا دادن کفش چرم و راه های از بین بردن آن

چرا کفش چرم صدا می‌دهد

فهرست مطالب

تصور کنید وارد محل کار، کلاس درس، کتابخانه یا محلی آرام و کم سر و صدا می‌شوید که عده‌ای مشغول کار خود هستند. شما یک جفت کفش چرم زنانه یا مردانه شیک و جذاب به پا دارید. اما مشکل بزرگی وجود دارد و آن اینکه، با هر قدمی که برمی‌دارید صدای جیرجیر کفشتان بلند شده و تمام توجه‌ها را به سمت شما جلب می‌کند. مطمئناً احساس کلافگی و کمی خجالت به شما دست خواهد داد. حتماً این سؤال را زمزمه می‌کنید «چرا کفش چرم صدا می‌دهد؟». شاید فکر کنید که این مشکل حل شدنی نیست و دیگر نباید آن کفش‌ها را بپوشید. اما چنین نیست. شما تنها کسی نیستید که با چنین مسئله‌ای رو به رو شده‌اید. در این مقاله قصد داریم شما را با علل ایجاد صدای کفش چرم و راهکارهای برطرف کردن آن آشنا کنیم.

1.علت صدا دادن کفش: نو بودن کفش 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود کفش چرم صدا دهد، نو بودن آن است. علت این امر خشکی آن‌هاست. این حالت ممکن است برای محصولات چرمی که خیلی وقت است استفاده نشده‌اند هم پیش آید. چرم ماده‌ای طبیعی و انعطاف‌پذیر است و به مرور زمان نرم خواهد شد. اما احتمالاً نمی‌توانید آن‌ها را آنقدر بپوشید تا خود به خود نرم شده و صدایشان از بین برود. پس باید خودتان دست به کار شوید. راه حل از بین بردن صدای کفش نو رفع خشکی آن‌ها است. برای این منظور از نرم‌کننده مخصوص محصولات چرمی استفاده کنید. این نرم‌کننده‌ها روش استفاده متفاوتی دارند که معمولاً روی بسته‌بندی‌شان درج شده است.

2. وجود حباب هوا یا مشکلاتی در ساختار کفش

گاه ممکن است در هنگام ساخت کفش، یک حباب هوا در داخل آن ایجاد شده باشد. یا زیره و یا پاشنه کفش به خوبی بر سر جای خود کیپ نشده و این امر موجب تولید صدای زیره کفش یا پاشنه آن در هنگام قدم زدن شود. در این صورت، ابتدا علت را بیابید. اگر مشکل، حباب هواست می‌توانید آن را با پاشیدن مقداری جوش شیرین یا پودر بچه حل کنید. پاشنه یا زیره را هم با استفاده از چسب مخصوص می‌توان کاملاً سفت کرد. اما اگر کفش شما گران قیمت است و می‌ترسید به آن آسیب بزنید بهتر است آن را به یک تعمیرکار چرم ماهر بسپارید.

 وجود حباب هوا یا مشکلاتی در ساختار کفش

یک عامل دیگر ایجاد این صداها در انواع کفشچرمطبی، استفاده از کفی‌های طبی تحت عنوان ارتوتیک است که می‌توانید آن را با استفاده از پودر بچه، چسب و یا روغن‌ها و کرم‌های مخصوص حل کنید. بدین ترتیب که کفی‌ها را برداشته و مقداری از ماده مورد نظر به زیر آن‌ها بزنید. اگر کفی‌ها چسبیده شده‌اند ماده را به قسمت‌های کناری کفی بریزید.

3. علت صدای کفش روی سرامیک: صیقلی بودن سطح زمین

ممکن است کفش‌های شما روی آسفالت هیچ صدایی نداشته باشند؛ اما به محض ورود به محیط‌هایی که سطح صاف مثل سرامیک یا چوب دارند صدای جیرجیر تولید کنند. علت صدای کفش روی سرامیک در بیشتر مواقع، تنها به خاطر صاف و صیقلی بودن سطح زمین است و این امر به دلیل اصطکاکی است که بین زیره کفش و سرامیک ایجاد می‌شود. جهت حل معضل صدا دادن کفش روی سرامیک و از بین بردن این اصطکاک، می‌توانید کمی پودر بچه به کف آن‌ها بزنید. یک راه حل دیگر، سمباده زدن کف کفش‌هاست؛ اما باید حواستان باشد برای جلوگیری از هر گونه آسیبی، از سمباده خیلی نرم استفاده کنید.

4. بدون جوراب پوشیدن کفش چرم

در بسیاری از مواقع، دلیل اصلی صدا دادن کفش چرم به ویژه اگر نو باشند، نپوشیدن جوراب است. علت این است که کفش‌ها هنوز به اندازه کافی جا باز نکرده‌اند و میان پاها و سطح داخلی آن‌ها اصطکاک ایجاد شده و تولید صدا می‌کند. سعی کنید همیشه کفش چرم خود را با جوراب بپوشید. این امر از عرق کردن پاها نیز جلوگیری می‌کند.

5. خیس بودن کفش چرم و وجود رطوبت در درون آن

گاهی علت صدا دادن کف کفش، مرطوب بودن آن است. چرم نباید خیس باشد وگرنه ممکن است در هنگام راه رفتن تولید صدای آزاردهنده کند. اگر کفش شما خیس شده است جهت رفع صدای کفش چرم حتماً آن را خشک کنید و بعد بپوشید. می‌توانید داخل آن‌ها را با روزنامه پر کرده و در کناری قرار دهید تا کاملاً خشک شود. حواستان باشد که از گرمای سشوار استفاده نکنید. همچنین حرارت بالای بخاری یا شوفاژ و نور مستقیم آفتاب نیز موجب آسیب به چرم می‌شود.

6. خشکی کفش چرم

خشکی بیش از حد چرم هم موجب صدا دادن آن خواهد شد. اگر کفش‌هایتان را مدام می‌پوشید، لازم است حداقل هفته‌ای یک بار آن‌ها را واکس بزنید. این کار علاوه بر از بین بردن صدای کفش چرم، موجب می‌شود کفش‌های شما از آسیب ترک‌خوردگی و ساییدگی نیز در امان بوده و در ضمن همیشه ظاهر زیبایی داشته باشند.

خشکی کفش چرم و صدا دادن آن
خشکی کفش چرم و صدا دادن آن

7. ساییده شدن بند کفش به زبانه

ایجاد اصطکاک میان قسمت‌های متحرک کفش نیز موجب ایجاد صدا می‌شود. به عنوان مثال اگر کفش شما بنددار است ساییده شدن بندها به زبانه تولید صدا خواهد کرد. در چنین حالتی برای رفع صدای کفش هنگام راه رفتن زبانه کفش و رویه آن را با استفاده از چرم یا روغن‌های مخصوص نرم کنید.

8. بزرگ بودن کفش برای پای شما

همیشه توصیه می‌کنیم که جهت جلوگیری از صدای کفش چرم و همچنین آسیب‌های پا، کفش چرمی را خریداری کنید که دقیقاً سایز پای شما و متناسب با ساختار پاهایتان است. هرگز به دلیل زیبایی ظاهری، یک سایز بزرگتر را انتخاب نکنید. برای اطمینان از اندازه بودن آن‌ها، هر دو کفش را به پا کرده و چند قدمی با آن‌ها راه بروید. چون گاهی ممکن است قالب برخی از کفش‌ها متفاوت بوده و این بار، شماره سایز پای شما یک عدد کوچکتر یا بزرگتر باشد. اگر کفش شما بزرگ باشد در هنگام راه رفتن، پاها در داخل آن‌ها سر خورده و تولید صدا می‌کنند. اما اگر چنین مشکلی پیش آمد چگونه صدای کفش را از بین ببریم؟ شما می‌توانید یک جفت کفی اضافی در داخل آن‌ها قرار دهید و یا از نیم کفی‌های قسمت جلوی کفش استفاده نمایید.

مشاهده محصولات کفش چرم زنانه

اشتراک‌گذاری مطلب

مطالب مرتبط

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.