Search

راهکارهای مراقبت از چرم

مراقبت از چرم

فهرست مطالب

کالای چرمی به خصوص کیف چرم و کفش چرم به دلیل خصوصیت های منحصر به فردشان نسبت به باقی اجناس قیمت بالاتری دارند. اگر چه عموما چرم دوام بیشتری دارد اما با رعایت چند نکته می توان مدت زمان دوام چرم را بالاتر برد. در این مقاله قصد داریم به راهکار های نگهداری و مراقبت از چرم بپردازیم تا عمر استفاده از این محصولات را به بیشینه برسانید.

این نکات مربوط به زمان بعد از خرید چرم می باشد؛ قبل از خرید چرم رعایت چند نکته می تواند کارگشا باشد که می توانید در مقاله ” تشخیص چرم اصل ” مطالعه کنید.

مراقبت از چرم
راهکارهای مراقب از چرم

نگهداری از چرم؟ چگونه عمر چرم را بالا ببریم؟!

  • دور نگه داشتن چرم از رطوبت

رطوبت دشمن اصلی چرم است. کیف و کفش چرم تان را از رطوبت دور نگه دارید. برخلاف باور عموم چرم کاملا ضدآب نیست و اگر چرمی کاملا ضدآب باشد مطمئنا خواص اصیل چرم را نخواهد داشت. اگر هوس پیاده روی با کفش چرم در یک روز بارانی به سرتان آمده است قبل از هر کاری از اسپری های ضدآب چرم استفاده کنید تا کفشتان در برابر رطوبت ایزوله شود.

در صورتی که کالای چرمتان با آب تماس مستقیم داشته باشد باید با پارچه ای سطح چرم را خشک کنید و در نقطه ای به دور از تابش مستقیم نور خورشید و حرارت مستقیم قرار دهید تا خشک شود. این کار از ایجاد قارچ نیز جلوگیری می کند.

  • رعایت نکات لازم در هنگام شست و شو

اگر قصد دارید برای شست و شوی کیف و کفش چرم به ماشین لباسشویی پناه ببرید مطمئنا چرمتان ضربه بدی خواهد خورد. برای شست و شوی کفش چرم ابتدا آن را با پارچه ای نرم از گرد و غبار پاک کنید و پس از آن واکس بزنید.

برای شست و شوی کیف چرم ابتدا با پارچه ای گرد و غبار آن را از سطح آن پاک کنید و پس از آن با پنبه و الکل آن را تمیز کنید.برای افزایش دوام کیف چرم می توانید از واکس مخصوص البسه چرم استفاده کنید.

  • دور نگه داشتن از وسایل نوک تیز

کفش و کیف چرمتان را از تماس با اشیای تیز دور نگه دارید.

  • حفظ محصولات چرمی از  تابش نور خورشید

چرم نباید به طور مستقیم در تابش آفتاب قرار داشته باشد. از تماس مستقیم و طولانی مدت کیف و کفش چرمتان با نور آفتاب جلوگیری کنید.

  • استفاده از واکس مناسب

واکس بزنید! چرم عاشق واکس است پس تا می توانید به کیف و کفش چرمتان واکس بزنید تا ماندگاری و طول عمر بیشتری داشته باشند و علاوه بر این ها همیشه شیک به نظر برسید.

  • نگه داشتن کیف و کفش در حالت اصلی

کیف چرمتان را مچاله نکنید! رفع چروک از چرم به آسانی نیست پس کیف چرمتان را در جای مناسب قرار دهید تا حالت اصیل خود را از دست ندهد.

  • محافظت از اشیا رنگی و الکل

مراقب استون، جوهر خودکار، اشیای تیز و چنین اشیایی در کیف چرمتان باشید تا درون کیفتان لکه ایجاد نکنند.

سایر نکات در مراقبت از چرم

  • کفی کفش چرمتان را هر چهارماه عوض کنید تا کفش بوی بد به خود نگیرد.
  • بهترین زمان برای خرید کفش چرم زنانه اواخر روز است چرا که پا پس از راه رفتن های مکرر ورم می کند و بیشترین حجم خود را می گیرد. در صورتی که کفشتان در اصطلاح پا را می زند، پس از مدتی استفاده فیتِ پا می شود اما اگر تحمل آن برای شما سخت است می توانید به مدت چند روز آن را در قالب های مخصوص قرار دهید.
  • اگر کفش چرمتان بند دارد، بند آن را محکم ببندید تا پس از مدتی از شکل خود نیفتند و حالت نابسامانی به خود نگیرد.

مشاهده محصولات کیف زنانه چرم

اصول نگهداری از چرم طبیعی و مصنوعی

چرم طبیعی و مصنوعی هر دو متریال کلاسیک، شیک و گران قیمتی هستند و در صورت ندانستن نحوه نگهداری از آن خیلی زودتر زپاز آنچه تصور می‌کنید کیفیت خود را از دست خواهد داد. چرم درست مانند پوست انسان است و اگر به درستی از آن مراقبت نکنید؛ کیفیت خود را از دست می‌دهد. از این رو برای افزایش طول عمر چرم باید به چند نکته توجه داشت:

  • چرم را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • چرم باید به صورت منظم و اصولی واکس زده شود.
  • در زمان شستن چرم و لکه بری از آن باید اصول اولیه رعایت شود (دقت کنید چرم پارچه نیست).
  • چرم باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
  • چرم طبیعی ضد آب نیست و نباید آن را در معرض باران و برف برای طولانی مدت قرار داد.

نگهداری از کاپشن چرم

کاپشن‌های چرم، یکی از زیباترین محصولاتی هستند که به کمک چرم طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند. اما نگهداری از کاپشن چرم مصنوعی و طبیعی کار ساده‌ای نیست. بد نیست که بدانید کاپشن چرم بیشترین آسیب را در فصول گرم سال و در کمد می‌بینند. بهتر است آن‌ها را در جایی امن نگهدارید تا با اشیا تیز و برنده در تماس نباشد. محیط نگهداری باید خنک و در عین حال خشک باشد. به صورت مرتب آن‌ها را با یک واکس یا روغن طبیعی چرب کنید. از نگهداری آن‌ها در نایلون در بسته پرهیز کنید. در صورت خیس شدن کاپشن در باران و برف یا شستن کاپشن باید آن را به صورت اصولی و در دمای معمولی خشک نمایید.

نگهداری کیف چرم

کیف چرم بیشتر از دیگر محصولاتی چرمی در معرض آسیب است چرا که بیشترین تماس را با محیط دارد. کشیده شدن بیش از اندازه بندها، برخورد با اشیا تیز و برنده، قرار گرفتن در معرض رطوبت و حتی استفاده نکردن طولانی مدت به این محصول آسیب می‌رساند. اگر کیف چرم شما از مدل‌های مجلسی است؛ پیشنهاد می‌کنیم به صورت مرتب از آن استفاده کنید و یا آن را چرب نمایید. می‌توانید از واکس‌های مخصوص کیف چرم استفاده کنید. در صورتی که کیف را به صورت اصولی استفاده کنید و از چرب کردن آن غافل نشوید؛ می‌توانید از این محصول برای طولانی مدت استفاده نمایید.

نکات نگهداری از کفش چرم

طبق برآوردی که انجام شده است، اصولاً کفش‌های چرم بیشتر از کیف و دیگر محصولات چرمی طرفدار دارند. طبیعی بودن چرم، تطابقان با پوست انسان و از همه مهمتر زیبایی فوق‌العاده و طول عمر بالای این محصول باعث شده است که چرم انتخاب مناسبی برای کفش‌های تابستانه و زمستانه باشد. طول عمر بالا شاخصه اصلی کفش چرم است به شرطی که کفش به صورت اصولی واکس زده شود. برای این کار بهتر است ابتدا با یک دستمال خشک کثیفی و آلودگی‌های سطحی را از روی کفش پاک کنید. اگر لکه‌ای از گل یا آلودگی‌های محیطی روی کفش چرم بود؛ سعی کنید آن را با یک دستمال مرطوب بردارید. سپس با فرچه‌های مناسب واکس را روی کفش چرم بکشید تا زیبایی اولیه خود را باز یابد. در صورتی که کفش خیس شده است؛ باید آن را در محیط معمولی خشک کنید و به هیچ عنوان از سشوار یا بخاری برای خشک کردن چرم طبیعی و مصنوعی استفاده نکنید. چرم‌ها دست مانند پوست انسان نفس می‌کشند و اگر می‌خواهید کفش شما برای طولانی مدت قابل استفاده باشد؛ آن را به صورت مرتب بپوشید، واکس بزنید و در محیطی خشک و خنک نگهداری نمایید.

اصول نگهداری از مبلمان چرم

مبلمان چرم، ترند این روزهای سرویس چوب به شمار می‌آید. زیبایی و طراحی فوق‌العاده این محصولات آن‌ها را به یکی از بهترین انتخاب‌های خانواده‌ها تبدیل کرده است؛ اما نگهداری از مبل چرم بسیار سخت‌تر از دیگر انواع مبلمان خواهد بود. برای نگهداری از مبلمان چرم باید به چند نکته توجه نمایید

  • چیدمان مبل‌ها طوری قرار دهید که با نور مستقیم خورشید کمترین تماس را داشته باشد.
  • از قرار دادن مبل‌ها در کنار بخاری و شوفاژ پرهیز کنید.
  • بلافاصله بعد از کثیف شدن مبل‌ها، آن‌ها را شستشو دهید.
  • گرد و خاک نشسته روی مبل‌ها را تمیز کنید و حتی درزهای مبل را نیز جارو کنید
  • مراقب تماس اجسام تیز مانند کارد و چنگال با مبل‌ها باشید.
  • برای براق کردن مبل‌ها از اسپری مخصوص مبل چرم استفاده کنید
  • دقت کنید که محتویات داخل تشک و کوسن‌های چرم پر باشند.

نکات شستشوی چرم طبیعی و مصنوعی

هر کدام از اقلام چرمی که در خانه داریم به روش خاصی شستشو می‌شوند. حتماً تأیید می‌کنید که نحوه شستشوی کاپشن چرم با مبل چرم تفاوتی نداشته باشد؛ چرا که همگی از یک متریال ساخته شده‌اند. اما در صورت کلی چند نکته است که در زمان شستن هر گونه چرم باید رعایت شود. از مهم‌ترین این نکات باید به موارد زیر اشاره داشت:

  • از آب و صابون برای شستن استفاده کنید. کافی است که دو قطره مایع ظرفشویی را با صابون مخلوط کرده و یا یک دستمال روی چرم بکشید.
  • از یک دستمال نرم استفاده کنید. آب آن را کاملاً بکشید تا تنها میزان کمی رطوبت در تار و پود آن بماند.
  • حال باید دستمال نرم را به آرامی روی چرم بکشید تا آلودگی روی قسمت چرم از بین برود.
  • حال که آلودگی از بین رفت، با یک دستمال نرم دیگر روی چرم بکشید تا آب و صابون مانده روی چرم از بین برود.

نحوه واکس زدن کفش چرم

قبل از اینکه کفش خود را واکس بزنید، گل و لای و آلودگی‌های روی آن را با فرچه مخصوص یا یک دستمال تمیز کنید. حال با یک دستمال نم‌دارد گرد و خاک را از روی کفش پاک کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید، نم روی چرم از بین رفته است از واکس مخصوص استفاده نمایید. واکش را روی فرچه به صورت یکنواخت پخش کنید و حالا به آرامی و با ریتمی ملایم روی کفش بکشید. سعی کنید حرکات دست خود را به شکلی تنظیم کنید که تمامی قسمت‌های کفش واکس بخورند.

واکس زدن کیف چرم چگونه است؟

واکس زدن کیف با کفش کاملاً متفاوت است. کیف‌های چرم را باید با اسفنج و واکس مخصوص کیف چرم واکس زد. این اسفنج‌ها کاملاً نرم هستند و بعد از کشیدن آن روی چرم آسیبی به چرم وارد نمی‌شود. در ضمن اگر کیف شما گرد و خاک دارد و یا آلودگی به آن چسبیده است باید آن را بردارید تا واکس کاملاً روی سطح چرم بنشیند.

چگونه کاپشن چرم را واکس بزنیم

برای واکس زدن پالتو باید ابتدا گرد و خاک و آلودگی‌هایی که به آن چسبیده است را از روی پالتو بردارید. سپس با یک پد نرم، واکس مخصوص کاپشن چرم را روی آن بکشید. این واکس‌ها فاقد هر گونه مواد نفتی و الکل هستند و حتی استفاده مکرر از آن‌ها نیز به پرم آسیب نمی‌زند. دقت کنید پد یا اسفنج بسیار نرمی را انتخاب کنید و واکس را به آرامی روی چرم بکشید.

هر چند وقت یک بار کفش را واکس بزنیم؟

برای واکس زدن چرم زمان مشخصی تعیین نشده است. اگر از کفش مکرراً استفاده می‌کنید بهتر است برای تمیز و مرتب بودن آن در هر بار بیرون آمدن از خانه آن را واکس بزنید. اما در صورتی که کفش را برای مدتی استفاده نخواهید کرد؛ بهتر است که برنامه مشخصی داشته باشید برای مثال هر دو ماه یک بار کفش را واکس زده و در جای خود قرار دهید.

چگونه چرم را اتو کنیم؟

برای اتو کردن چرم و خلاص شدن از دست چین و چروک‌های سطح آن توصیه می‌شود یک دستمال نخی را روی آن قرا دهید. می‌توانید دستمال را کمی خیس کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. اتو را روی درجه حرارت کم یا متوسط قرار دهید. به هیچ عنوان از اتو بخار استفاده نکیند و یا آن را از حالت بخار ده خارج کنید. حال می‌توانید اتو را روی پارچه قرار داده و در کمتر از چند ثانیه بردارید تا چین و چروک روی چرم از بین برود.

نکات پاک کردن لکه از روی محصولات چرمی

اصولاً لکه‌های چربی، روی چرم قرار می‌گیرند. از این رو برای پاک کردن آن‌ها ابتدا آلودگی را از سطح چرم بردارید و آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. حال می‌توانید با محلول آب و سرکه و یک دستمال یا اسفنج نرم روی لک ایجاد شده به آرامی بکشید. سپس با یک دستمال نم‌دار، محلول را از روی چرم تمیز کنید.

اشتراک‌گذاری مطلب

مطالب مرتبط

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.